The design choices for the development of an Augmented Reality game for people with visuospatial neglect

Visuospatieel neglect (VSN) is veel voorkomend na een CVA en kan het dagelijks handelen behoorlijk belemmeren. Een van de meeste gebruikte en aanbevolen behandelmethodes is Visueel Scanning Training (VST). Deze methode vergt echter veel herhaling. Dit maakt de behandeling intensief en weinig uitdagend voor de revalidant. Het gebruik van eHealth biedt extra mogelijkheden op het gebied van patiënt tevredenheid, efficiëntie en effectiviteit. Een oplossing voor verminderde motivatie zou Augmented Reality (AR) kunnen zijn. Dit biedt nieuwe kansen om in de eigen omgeving op interactieve wijze een behandeling aan te bieden bij visuospatieel neglect.

In deze studie is onderzocht aan welke eisen een AR-applicatie zou moeten voldoen om het goed aan te laten sluiten bij de eindgebruikers. Door middel van design thinking methodes is er kwalitatieve data gegenereerd. Dit heeft geresulteerd in een eerste prototype-versie van een AR-spel. Het spel speelt zich af in een virtueel museum waarbij de revalidant steeds op zoek moet gaan naar virtuele schilderijen in de eigen (echte) omgeving. Het spel is gebaseerd op meerdere ontwerpkeuzes welke worden toegelicht in het artikel. 

Inschrijven nieuwsbrief

  • Selecteer minimaal 1 optie
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.