Playing for Cognition: cognitieve functies trainen met een Virtual Reality spel

Het is bekend dat na hersenletsel naast de zichtbare gevolgen juist de onzichtbare gevolgen grote negatieve invloed kunnen hebben op de zelfstandigheid in het dagelijks leven en de mate van participatie in de maatschappij (school, werk, gezinsleven, sport, sociale activiteiten, etc). Het blijkt lastig om cognitieve klachten goed te voorspellen maar ook te verklaren met het huidige arsenaal: neuropsychologische tests. Omdat het dagelijks leven zo anders is dan een testsituatie is het belangrijk om die dynamiek en informatievluchtigheid mee te nemen in de diagnostiek. Aan de Universiteit Utrecht lopen momenteel verschillende projecten waarbij het doel is nieuwe technologie in te zetten om zo tot betere cognitieve diagnostiek en behandeling te komen. Een van die manieren is het onderzoeken van de mogelijkheden en effectiviteit van een Virtual Reality Serious Game. In een virtuele wereld moeten allerlei opdrachten uitgevoerd worden, waarbij spelelementen zorgen voor sterkere motivatie en voldoende dynamiek en uitdaging. Afhankelijk van de prestaties wordt het individuele niveau van het spel (complexiteit) bepaald. Zo speelt - nee TRAINT - iedereen op zijn of haar eigen niveau.

 

De Universiteit Utrecht is nu een crowdfunding actie gestart op veel hardware (VR sets) en software (het spel) aan te schaffen om zoveel mogelijk kinderen en volwassenen thuis te laten trainen. Op deze manier kunnen onderzoeksresultaten ook sneller omgezet worden naar stappen voor implementatie. Iedereen zou toch op een makkelijke manier toegang moeten krijgen tot training die ook nog leuk is?

Lees meer

Inschrijven nieuwsbrief

  • Selecteer minimaal 1 optie
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.