Breng ervaringen van patiënten in beeld én verbeter de CVA zorg!

Op de ketencoordinatorendag (8 okt j.l.) is het belang van het regulier meten van patiëntervaringen in de CVA zorgketen weer onderstreept. “Ervaringen van patiënten en naasten met de zorg zeggen wat over de kwaliteit van zorg. Ook ervaringen van patiënten die door een CVA ‘anders’ zijn gaan reageren, zijn nog steeds ervaringen, en zeggen wat over de kwaliteit van de zorg”. Er zijn diverse methoden beschikbaar om deze ervaringen in kaart te brengen – denk aan spiegelbijeenkomsten, interviews, focusgroepen etc. Een overzicht van methoden staat vermeld in de Participatiekompas.

 

Daarnaast heeft het Kennisnetwerk CVA NL in 2016 een pilot uitgevoerd met de PPP-tool; een methode waarbij een korte cyclus van regulier meten van ervaringen, directe feedback voor de teams én concrete verbeteracties door teams gehanteerd wordt. Enkele tips uit deze pilot:

1. Voor CVA/NAH patiënten is het schriftelijk vragenlijst niet handig, maar wel een iPad met pictogrammen én een paar vragen (max 15).

2. In de CVA zorgketen is het ook van belang om een vraag over afstemming te stellen, bijvoorbeeld: Sluit de zorg en informatie die u nu van ons krijgt, aan op dat wat u van het ziekenhuis ontvangen heeft?

3. Het direct zichtbaar maken van resultaten uit de meting is voor zorgverleners van belang.

 

De PPP-tool biedt dus een goede optie om de zorg kort cyclisch te verbeteren.

Het proces gaat als volgt:

  1. De doelstellingen van de zorgteams uit een keten worden eerst vastgelegd. Hierbij gaat om procesdoelen zoals informatievoorziening, bejegening, participatie, afstemming tussen zorgverleners, samen beslissen, etc.
  2. Deze doelstellingen worden vervolgens vertaald in een korte set met ervaringsvragen (vragen bibliotheek beschikbaar).
  3. De vragenlijst komt op een IPad en deze vragenlijst is door het team zelf in te richten met plaatjes, smileys, logo’s…
  4. De vragenlijst wordt door zorgverleners of (getrainde) vrijwilligers afgenomen bij de patiënt en/of naaste.
  5. De resultaten zijn direct zichtbaar voor het zorgteam in een handzame monitor.
  6. Deze resultaten worden besproken met het team. De waardering voor wat goed gaat wordt gevierd! Wat beter kan, wordt uitvoerig besproken
  7. Verbeteracties worden direct afgesproken, zowel de ‘quick wins’ als de ‘serious wins’, met het benoemen van eigenaren per punt
  8. De vervolgmetingen laten zien in hoeverre de resultaten op de verbeterpunten daadwerkelijk verbeteren
  9. Het team kan de vragen zelf aanpassen en wijzigen om met een volgend onderwerp aan de slag te gaan

Wilt u meer informatie over de PPP tool, lees verder? Of neem contact op met Monica Gasveld (info@ppp-zorg.nl/ 06-23365871)

 

 

 

Inschrijven nieuwsbrief

  • Selecteer minimaal 1 optie
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.