Thema: Cliënt Centraal

In de verbetering van zorg hoort de cliënt centraal te staan, zowel op niveau van zorgverbetering als inrichting van het individuele zorgproces. Een essentieel onderdeel van client centraal is het informeren van de zorgvragers en naasten. In de acute fase ligt de focus van de informatie op medische informatie en moeten naasten al actief bevraagd en/of voorbereid worden op hun toekomstige rol als mantelzorger. In de loop van de tijd is er vraag naar informatie over maatschappelijke aspecten en over ervaringen van andere patiënten. Belangrijk is dat de informatie wordt toegespitst op de individuele patiënt en dat de aangeboden informatie door verschillende zorgverleners eenduidig is. De onderwerpen zijn evidence based practices en handvatten waar de zorgprofessional mee kan oefenen en waarmee samen met de patiënt/cliënt keuzes gemaakt kunnen worden in het zorgproces.

Let op! Om verder te gaan naar de onderwerpen dient u ingelogd te zijn als Knowledge broker. 

Onderwerpen Cliënt Centraal

De onderwerpen zelfmanagement, samen beslissen, individueel zorgplan en spiegelgesprek zullen dit jaar aangevuld worden aan de hand van nieuwe relevante projecten en informatie.

Persoonlijke informatiemap
Een persoonlijke informatiemap is bedoeld om de patiënt en zijn omgeving te ondersteunen bij het nemen van regie over de zorg, het behandelproces en het leven met de gevolgen van een CVA. In de map zitten feitelijke en gepersonaliseerde gegevens over de beroerte, de behandeling en de voorzieningen. 
Lees verder

Meeloopdag
Bij een meeloopdag worden naaste(n) van revalidanten uitgenodigd om in de klinische fase één of meerdere dagen mee te lopen met de behandelingen van de patiënt. Ze helpen mee, groeien mee en groeien zo toe naar de situatie thuis. Dit draagt bij aan beter herstel van de patiënt en aan vermindering van ervaren zorglast van de naaste(n).
Lees verder

Patiënt bij team
Het multidisciplinair teamoverleg vindt plaats in aanwezigheid van de patiënt en zijn naaste en zo worden zij gestimuleerd om mee te denken met de behandeling en in te brengen wat zij belangrijk vinden. Er wordt door het team mét de patiënt en niet óver de patiënt gepraat! 
Lees verder

Gesprek met naasten
Doel van het gesprek met naasten (familiegesprek) is om informatie op maat te geven over wat er aan de hand is. Doel is ook om patiënt en naaste te steunen. Arts, paramedici en/of verpleegkundigen zijn betrokken. De verwachting is dat zo de hoeveelheid stress en angst vermindert. 
Lees verder